A téligumiról...
A téli közlekedés mindig kevésbé kiszámítható, mint a nyári, függetlenül attól, hogy az út havas, jeges vagy egyszerűen csak vizes, a felület mindig kevesebb tapadást biztosít télen, mint nyáron. 7°C alatt a nyári abroncsok teljesítménye romlik, ezért tanácsos gépkocsiját téli gumikkal felszerelni.
Az abroncs alatti víz elvezetésére szolgáló speciális formájának köszönhetően a téli gumi csökkenti a vízen csúszás veszélyét. Tapadása és irányíthatósága sokkal jobb, mivel futómintázata jóval mélyebb, mint a nyári gumiké. Tulajdonképpen a téli abroncs futómintázata sokkal több lamellát tartalmaz, mint a nyári gumiké, hogy jobban tudjon kapaszkodni a havon. A téli gumi speciális, szilika tartalmú (szilícium-dioxidos) gumikeverékből készül, amely jobban megtartja rugalmasságát a hidegben és hatékonyabb fékezést biztosít.
Több mint egyszerű "hógumi", a téli gumi tulajdonképpen az összes télen előforduló vezetési helyzetben megállja a helyét:
- minden felületen: havas, kevésbé vagy erősen jeges, nedves vagy vizes úton, mély vízben, de még hideg, száraz aszfalton is
- minden téli időjárási körülmény közepette: szitáló vagy sűrű esőben, nyirkos vagy hideg, száraz időben
- akár nagyon alacsony hőmérsékleten.
Mind a négy kereket szerelje fel téli gumival!
Télen gyakran hajlamosak vagyunk arra, hogy csak a hajtott tengelyre szereljünk fel téli abroncsokat az indulási teljesítmény növelése érdekében. Ez azonban nem elegendő a jó teljesítmények és az optimális biztonság eléréséhez. Két téli abronccsal csak a könnyű vezethetőséget biztosítja.
Ha egy elsőkerék meghajtású gépkocsinak csak az első tengelyén vannak téli abroncsok, a jármű hátul kiegyensúlyozatlan és könnyebben fordulhat elő megpördülés.
Ha egy hátsókerék meghajtású gépkocsinak csak a hátsó tengelyén vannak téli abroncsok, a jármű elöl kiegyensúlyozatlan és a kanyarokban kisodródhat.
Tévhitek és igazságok a téli gumikról
Amint előkerülnek a télikabátok, autóját se felejtse felöltöztetni! Sokan csak akkor cserélnek téligumit, mikor leesik az első hó, de a szakértők szerint már 7 C fok alatt ajánlott téli abroncsokra váltani, hiszen azok nem csak havas, csúszós utakon jelentenek nagyobb biztonságot, hanem a száraz, hideg időben is jobban tapadnak. De miért előnyös még a téli gumi?
Első tévhit: A téli gumik drágák
Az igazság: Nincs nagy árkülönbség a nyári és a téli gumiabroncsok között. Az évszaknak megfelelő abroncsok használatával azonban az összes gumi élettartalma növelhető. Egyszerűbben: két szett gumiabroncs kétszer tovább tart!
Második tévhit: Téli gumit csak havas, jeges utakon kell használni
Az igazság: Hideg időben a nyári gumik tapadása csökken, ezért megnő a balesetveszély. A téli gumiabroncsok puhábbak, a magasabb szilika tartalomnak köszönhetően rugalmasabbak,ezért jobban tapadnak, és ellenállnak a fagyos időjárásnak, Nem csak hóban, hanem a száraz, de hideg télben is nagyobb biztonságot nyújtanak az utakon, mint a nyári abroncsok, hiszen azok az alacsonyabb szilika tartalom miatt a hidegben megdermednek.
Harmadik tévhit: A téli gumi teljesítménye nem függ a mintázat mélységétől
Az igazság: A mintázat mélysége döntő fontosságú. Az abroncs akkor a legbiztonságosabb, ha a barázdák mélysége nem csökken 4 mm alá (nyári gumik esetében az 1,6 mm a minimálisan megengedett, de esős időben már ez sem mindig elég). Ha a minta mélysége ennél kisebb, megnő a balesetveszély. Több nyugat-európai országban a biztosító nem téríti meg a keletkezett kárt, ha a mintázat mélysége nem megfelelő.
Negyedik tévhit: A téli gumiabroncs rontja a vezetési élményt
Az igazság: Nézzék csak meg a pesti utcákon télen rossz időben a nyári gumikkal araszoló vezetőket! Az biztos nem vezetési élmény! Sem nekik, sem a többi közlekedőnek. A téli gumiabroncs a megnövekedett tapadás miatt komfortosabb utazást biztosít minden útfelületen, vezessen akár városban, akár autópályán.
Ötödik tévhit: Mindegy, milyen téli gumikat szereltetek az autómra
Az igazság: Pontos szabálya van annak, hogyan kell felszerelni az autókra a téli abroncsokat. Megfelelő méretű és típusú abroncsot vásároljon, felszerelését bízza szakemberre. Az autó mind a négy gumiját cseréltesse télire. Lehetőleg mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen, így kiegyensúlyozott marad a tapadás mind a négy keréken.
Tippek a téli balesetek elkerüléséhez
Ne várja meg az abroncscserével az első hóesést! Ha a hőmérséklet 7 C fok alá süllyed, cseréltesse autója gumijait télire.
Rendszeresen ellenőrizze az abroncsok légnyomását, melynek általában 0,2 barral többnek kell lennie, mint az azonos méretű nyári abroncsokénak.
Az első ónos eső vagy havazás idején fordítson időt arra, hogy kitapasztalja autójának viselkedését. Tegyen néhány kört egy elhagyatott parkolóban.
Fokozottan ügyeljen a fékezési távolságra. A nem megfelelő gumiabronccsal felszerelt gépkocsi féktávolsága 50%-kal hosszabb
Hóban vagy jégen mindig egy sebességfokozattal alacsonyobban közlekedjen. Ha fékezéskor csúszni kezd, azonnal nyomja ki a kuplungot. Oldalirányú csúszáskor kormányozzon ellentétes irányba, majd adjon kevés gázt.
A sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot és így csökkenti az élettartamát, ezért rendszeresen tisztítsa meg a téli gumikat.