Motorbox - Fiat Ducato bontó - Pécel, Maglódi u. 40. Motorbox telefonszáma  +36 (70) 296-2794  Motorbox telefonszáma  +36 (20) 240-3441

Motorbox Ducato alkatrészek a Facebookon Ducato, Boxer, Jumper bontó a Google+on Motorbox - Boxer, Jumper, Ducato parts for sale - English version Motorbox - Boxer, Jumper, Ducato Teile - auf Deutsch

 

Járműtechnikai szótár A-L

ABS

Blokkolásgátló szerkezet: nem hagyja teljesen blokkolni a kerekeket. Az ABS egy pillanatra csökkenti a fékerőt, és röviden gurulni hagyja a járműt. Működése alapján a fékút nem rövidül jelentősen, de a fékezés során lehetőség nyílik a jármű elé kerülő tárgyak kikerülésére és használatával kiküszöbölhető a megpördülés.

AC

Air-Conditioning, azaz a légkondicionáló, klímaberendezés rövidítése.

Biztonsági öv

Egy erős heveder, ami a hirtelen fékező jármű utasainak előrezuhanását hivatott megakadályozni.

Bütyköstengely

A szelepeket mozgató, bütykökkel ellátott tengely. A tengely forgásával a bütykök lenyomják és felengedik a szelepeket, így nyitva és zárva őket. Manapság előfordulhat a kipufogó szelepénél és a szívószelepeknél is. Hivatalosabb elnevezése: vezérműtengely.

DI

Direct Injection, a közvetlen befecskendezésű diesel autóknál látható betűkombináció.

Differenciálmű

Elosztja a hajtóerőt a meghajtott kerekek között és ezzel lehetővé teszi, hogy azok a kanyarodás közben eltérő sebességgel forogjanak. Hátránya, hogy ha a kedvezőtlen útviszonyok miatt (pl. jégen) valamelyik kerék elpörög, akkor minden hajtóerő kárba megy, vagyis az autó tehetetlenül állhat. Egyéb elnevezései: diffi, differenciálzár.

Dízelmotor

Gázolaj üzemelésű motor. A benzinmotortól eltérően a diesel hajtóműben az üzemanyag és levegő elegyét nem gyújtógyertya lobbantja be, hanem a sűrítés során a nagy nyomás miatt keletkező magas hőmérséklet (öngyulladás). A dízeles autók általában jobb hatásfokkal üzemelnek benzines társaiknál, ezért egyező teljesítménynél rendszerint kevesebbet fogyasztanak.

DOHC

A kettős felülfekvő vezérműtengely angol nevének (Double Overhead Camshaft) kezdőbetűiből álló rövidítés.  Olyan sportos kialakítás, melynek köszönhetően a vezérműtengelyek a hengerek égésterei fölött helyezkednek el. A kettős felállás egyrészt a félgömb formájú égéstér kialakításához kell, másrészt így himbák nélkül vezérelhető a motorban hengerenként négy szelep, tehát a hajtómű magasabb fordulatszámot is túlél. Lehet szíj- és lánchajtású.

EGR

Kipufogógáz visszavezetés (Exhaust Gas Recirculation) a gáz egy részét visszavezeti az égéstérbe, így csökkenti a távozó anyagok hőmérsékletét, illetve diesel motoroknál csökkenti a kipufogógáz oxigéntartalmát. A visszavezetett kipufogógáz emellett csökkenti az égéstérben lévő keverék fajlagos hőkapacitását, ezáltal kisebb lesz a kipufogógáz NOx-tartalma.

Elsőkerék-hajtás

Általánosságban a motor csak két kereket hajt, vagy a hátsó kettőt (lásd: hátsókerék-hajtás) vagy az első kettőt. Az elsőkerék-hajtás praktikus volta és biztonságos működése miatt sokkal elterjedtebb a személyautóknál.

Erőátvitel

A motor és a kerekek közti szerelvények gyűjtőneve. Ide tartozik a kuplung, a váltó, a kardán, a diffi, és a féltengelyek. Egyéb elnevezése: hajtáslánc.

ET

Az ET-szám vagy hivatalos szakkifejezéssel a besajtolási mélység a felni függőleges felezési síkja és a kerékagyra való felfekvési síkja közötti távolság mm-ben. Angol nyelvterületen offset néven említik.

Fagyálló hűtőfolyadékok

Az üzemanyag égése során a motorban felszabaduló energia nagy része a jármű haladását biztosítja, egy kisebb része felhasználható például fűtésre, de még így is marad olyan energiamennyiség, amit nem tud az autó kihasználni. Ez az úgynevezett veszteséghő. A hűtőfolyadék feladata, hogy ezt eltávolítsa az égéstértől és a hűtőn keresztül a levegőbe juttassa, illetve, hogy a motor üzemi hőfoka stabilan az ideális 80-90 C környékén maradjon. Ha a hűtővíz megfagyna, a jég könnyen szétnyomná a hűtő vagy a radiátor járatait, legrosszabb esetben pedig a motor falai is megsérülhetnének. Ennek elkerülésére különböző adalékokat adnak a vízhez, hogy a fagyáspontja alacsonyabb legyen.

Fék

Az autó lassítását (üzemfék) és ideiglenes rögzítését (kézifék) szolgáló szerkezet, amely a jármű mozgási energiáját súrlódás által hőenergiává alakítja. A fékpedálra kifejtett erőt általában levegő vagy olaj (hidraulikus rendszer) közvetíti.

Fékbetét

Fékezéskor a féknyergekben található munkahengerek ezeket szorítják rá a féktárcsára. A kerekek a súrlódás hatására lelassulnak. Ugyanezen hatás miatt azonban a fékszerkezet felhevül. A fékbetétek a használattal folyamatosan kopnak, így időnként cserélni kell őket.

Fékfolyadék

A hidraulikus fékrendszerekbe használt folyadékok. A biztonságos használatért 12-24 havonta cserélni kell. Minőségük osztályozására a DOT számot használják. A magasabb számúak jobban bírják a hőt, és hosszabb ideig maradnak hatékonyak. Összetételük lehet ásványi- és szintetikus olaj alapú, illetve szilikon-bázisú.

Féknyereg

A féktárcsán két oldalról elhelyezkedő, arra nyeregként boruló alkatrész. Ebben találhatóak meg a féktárcsához dörzsölődő, azt lelassító fékbetétek, és a fékbetéteket a tárcsához szorító munkahengerek is.

Fékszervó

Fék rásegítő szerkezet. A fékezés megkönnyítését szolgálja.

Féktárcsa

A kerékkel együtt forgó fémtárcsa. Erre fognak rá a fékbetétek. Fékezéskor a tárcsa felmelegszik, túlmelegedés esetén pedig romlik a fékhatás és deformálódhat a tárcsa. Ez utóbbi esetén árulkodó jel lehet a fékezéskor enyhén pulzáló pedál. Ha ezt tapasztaljuk, a tárcsát mindenképpen cseréltessük ki.

Felfüggesztés

Összefoglaló név. Ez valójában a futómű. Ide tartoznak az autó kerekei, és ami azokat tartja: tengelyek, lengőkarok, rugók, lengéscsillapítók és néhány egyéb futómű alkatrész.

Felni

Maga a keréktárcsa. Erre kerül fel az abroncs. A felni lehet acélból vagy könnyűfémből. Futómű alkatrészek keresése során a kereskedők számára fontos adat lehet a felni átmérője.

Féltengely

A jobb és baloldali kerekekhez külön-külön tartozó fél tengelyek, amik a középen elhelyezkedő differenciálműbe csatlakoznak be.

Fényszóró

Az első lámpa, amely manapság már magában foglalja a helyzetjelzőt, a reflektort, a tompított világítást, azaz minden első oldali fényforrást.

Fiat MultiJet

A Fiat vállalat MultiJet típusnevű hajtóműve 2005-ben elnyerte az Év Motorja címet. Elismerése főleg annak szól, hogy egy meglehetősen apró méretben magában foglalja a modern dízeltechnológia fejlett megoldásait.

Főbb jellemzői: 16 szelepes hengerfej; második generációs, közös nyomócsöves üzemanyag-ellátó rendszer; meglehetősen rövid üzemanyag-befecskendezési idő. A Multijet ezeken túl megjelenése idején egyedülálló is volt, hiszen részecskeszűrő nélkül tudta teljesíteni az Euro-4 követelményeit.

Fordulatszám

A motor dugattyúi forgatják a főtengelyt. Ezeknek a fordulatoknak percenkénti száma jelenti a fordulatszámot. Minél magasabb ez a szám, annál több erőt tud kifejteni a motor.

Főtengely

A motorblokkban található tengely. A hengerekben elégő benzin mozgatja a dugattyúkat, azok pedig a hajtókarokon keresztül forgatják a főtengelyt. A főtengely hajtja a sebváltót, és az azon kiválasztott áttétel hajtja a kerekeket.

FWD

Front Wheel Drive, vagyis elsőkerék-hajtás.

Garanciális átvizsgálás/szerviz

Bizonyos időközönként vagy x kilométer után elvégésre váró karbantartás. Ha kihagyjuk vagy nem a hivatalos márkaszervizben végeztetjük, akkor könnyen elveszíthetjük a járműre érvényes  garanciát.

Generátor

Áramfejlesztő. Az autó elektromos berendezéseihez szükséges áramot állítja elő, valamint az akkumulátor menet közbeni töltését is ellátja.

Gömbfej

Mozgásátvitelre használt gyakori megoldás. A járművek több pontján is találhatók ilyen gömb alakú végződéssel ellátott alkatrészek. Leggyakrabban a futóműben látható.

GPS

Global Positioning System, magyarul műholdas helymeghatározó rendszer.

Gumi

A kerékre felszerelt abroncs. Hagyományos közúti autóknál a gumi típusai közül a két leglényegesebb a téli és a nyári gumi.

HDI

High-Pressure Direct Injection, magyarul nagy nyomású közvetlen befecskendezés. A Peugeot-Citroën (PSA) közös nyomócsöves turbódízel motorjának típusneve.

Henger

A motorblokkban található henger formájú furatok, amelyekben a robbanások által lökdösött dugattyúk futnak. Autók esetében a hajtómű manapság leginkább két soros úgynevezett V motor, ahol leggyakrabban 4, 5, 6, 8, 10 vagy 12 henger kap helyet. Több V motor egybeépítéséből születtek a 8, 12 vagy 16 hengert tartalmazó W motorok.

Hengerfej

A motoron a blokk feletti rész neve. A két tömb (blokk+hengerfej) között kap helyet a hengerfejtömítés.  Ha a motor hűtése leáll, a tömítés átég, a motorolaj és a hűtővíz könnyen összefolyhat, a tulajdonos pedig a legrosszabb esetben kereshet új, felújított vagy jó állapotú bontott motort a régi helyett. A hengerfejben olyan motoralkatrészek találhatók, mint például a szelepek, a gyújtógyertyák, vagy a vezérműtengely.

Hengerűrtartalom

A hengerek belső össztérfogata. Az 1.9-es motor például azt jelenti, hogy a motor hengerűrtartalma körülbelül 1900 köbcenti.

High pressure Direct Injection

Lásd: HDI.

Hűtő

A motorban végbemenő égés által termelt hő csökkentését szolgáló alkatrész. A motorban keringő hűtővíz a felvett hőt az autó elejére szerelt hűtőn át adja le.

Hűtőmaszk

A hűtő megtalálható sok „komplett eleje” elnevezéssel kínált karosszéria csomagban. Mivel a szerkezet a jármű orrán helyezkedik el, egy külön karosszériaelem védi az esetleges sérülésektől. Ez a hűtőmaszk, ami a legtöbb esetben egy rács.

Hűtővíz

A hengerektől átvett hő hűtés nélkül komoly kárt okozhat a motorban. Ennek elkerülésére vizet keringetnek benne, ami a felvett hőmennyiséget az égéstérből a hűtőbe szállítja, ahonnan aztán kijut a levegőbe. A téli lefagyás elkerülése érdekében fagyállóval keverve kell használni.

Indítómotor

A motor indítására szolgáló elektromos hajtómű. A működéséhez szükséges energiát az akkumulátorról veszi.

Injektor

Az injektor a benzinbefecskendező másik neve. Feladata, hogy a benzint egy elektromos pumpa és több fúvóka segítségével átporlassza a szívócsőbe, ahol az elkeveredik a levegővel. Az üzemanyag és a levegő keverékét a dugattyú által keltett vákuum beszívja a hengerekbe, ahol az elég. Az injektor és a motorvezérlő elektronika párosa alacsonyabb fogyasztást és nagyobb teljesítményt biztosít a járműnek.

Intercooler

A turbófeltöltő hatásfokának javítását szolgáló intercooler (töltőlevegő-hűtő) turbóból a hengerek felé haladó felmelegedett töltőlevegőt hűti le.

JTD

Jet Turbo Diesel. A FIAT vállalat (együtt az Alfa Romeo, Fiat és Lancia) közös csöves turbódízel motortípusának neve.

Kardántengely

Hátsó kerekein hajtott autóknál a sebességváltó és a hátsó differenciálmű között húzódó tengely.

Karosszéria

A jármű felépítménye, gyártótól és típustól függően más-más formában és színben. Másik gyakori elnevezése a kasztni.

Katalizátor

A motorból elvezetett kipufogógázt megszűrő lyukacsos alkatrész. A kipufogó rendszer része.

Kenőolaj

Az egymással érintkező, egymáson mozgó alkatrészek közti súrlódást, és az abból adódó kopást csökkentő olaj.

Kipufogó

Dobokból és csövekből álló rendszer, amelyen át távozni tud a motor égésteréből a főleg széndioxidból és vízgőzből álló füstölgő anyag.  

Kompresszor

A motor által közvetlenül meghajtott légsűrítő egység. Feladata teljesítménynövelés. Több levegőt juttat a motorba.

Kormány

Az autó haladási irányát meghatározó szerkezet.

Ködlámpa

Speciális lámpák, a ködös, párás időben történő közlekedés biztonságának szavatolására. Mivel a levegőben lebegő vízpárán megtörik a fény, a normál fényszórók magukban nem biztosítanak megfelelő látási viszonyokat. Sűrű ködben az út gyakran rejtve marad a vezető szeme elől. A jármű elejére szerelt ködlámpák elvilágítanak a köd alatt. Így a megfelelő haladási sáv könnyebben észrevehető. A hátsó ködlámpa erős, piros fényt bocsát ki magából, így az autónk nagyobb távolságról is látható lesz.

Közvetlen befecskendezés

A befecskendezéskor a rendszer az üzemanyagot nem a hengerek és a szelepek előtti szívócsőbe spricceli, hanem közvetlenül a hengerbe.

Kuplung

A motor és a váltó közötti kapcsolat. A kuplungpedál benyomásával a kuplungtárcsa eltávolodik a motor forgatta lendkeréktől, így a kapcsolat megszakítható és lehetőség nyílik a sebességváltásra.

Lambdaszonda

A kipufogórendszer motorhoz felöli részén elhelyezett szonda, ami a gázok oxigénszintjét elemzi, és ezt az adatot továbbítja a motorvezérlő elektronikának.

Légtömegmérő

A motorba kerülő levegőt érzékelő alkatrész, aminek adatait figyelve a motorvezérlő elektronika meghatározza a hengerekbe jutó üzemanyag optimális mennyiségét.

Légzsák

Rendszerint a kormányba, a műszerfalba, az ülések oldalába és az autó oldala mentén a tető burkolata alá rejtett zsákok, amiket balesetkor apró robbanás által fejlesztett gáz tölt gyorsan meg. Fontos biztonsági eszköz, amely baleset esetén megvédheti testünket a komolyabb sérülésektől. (Biztonsági öv használata nélkül azonban jóval kisebb hatékonysággal működik.)

Lengéscsillapító

A futómű egyik alkatrésze. A lengéscsillapítók teleszkópos szerkezetek, melyeknek egyik vége a járműtesthez, másik vége a kerékagyhoz csatlakozik. A kerékmozgás hatására a rugók is mozognak és ennek megfelelően a teleszkóp szára is fel-le jár a vastagabb (olajos vagy gázos töltésű) hengerben. A teleszkópban levő anyagot a mozgó szár különféle szelepeken igyekszik áttolni, s ez a folyamat végeredményben lelassítja és elnyeli a keletkező mozgási energiát. A lengéscsillapítók nagyban befolyásolják a jármű úttartását és stabilitását.

- folyt. köv. -